Uitvaartondernemers Rik en Jens van Cornelis-Janssens maken er met hart en ziel werk van.
Vroeg of laat wordt iedereen geconfronteerd met het verlies van een dierbare. Begin deze maand herinnerde Allerheiligen ons aan de vele dierbaren die ons zijn voorgegaan. Tegelijk herinnert deze periode ons eraan dat ook wijzelf vroeg of laat afscheid nemen van deze wereld.
Twee jonge uitvaartondernemers, Rik Cornelis en Jens D’Aes vertellen hoe zij hun beroep ervaren en welke visie zij hebben ontwikkeld. Hoe hun liefde en creativiteit hand in hand gaan wanneer ze mensen helpen tijdens de moeilijke periode van een onvermijdelijk afscheid. Cornelis & Janssen ontzorgt de nabestaanden met alle praktische zaken die een overlijden met zich brengt. Daarnaast willen Rik en Jens met hun uitvaartonderneming ook sociaal en maatschappelijk veel betekenen.
Het geheime recept van onze uitvaartzorg is liefde
“Met liefde begint en eindigt alles …,” zegt Rik. “Uitvaartondernemer is voor ons veel meer een roeping dan een beroep. Het is zeker geen nine-to-five job en weekends kennen wij niet. Mensen overlijden op elk moment en dan willen wij er zijn voor de nabestaanden. Al is het maar om hen gerust te stellen dat ze nog even de tijd hebben voor we alles praktisch gaan regelen. Alleen met veel liefde en overtuiging hou je dit beroep vol … Mensen voelen dat onmiddellijk en verdienen op pijnlijke momenten juist de beste zorg.”
“Vaak krijgen we de opmerking: ‘Hoe kan je dat nu graag doen?’ Wij zijn in de eerste plaats een aanspreekpunt en vertrouwenspersoon op een heel ingrijpend moment. Wanneer we dat vertrouwen kunnen omzetten in een onvergetelijk afscheid dan staat daar meestal veel dankbaarheid tegenover. De voldoening die dat geeft, is onbetaalbaar.”
Ervaring en creativiteit zorgen voor een heel eigentijds en persoonlijk afscheid
“Rik en ik kunnen terugvallen op een ervaren team van uitvaartbegeleiders, die perfect aanvoelen wat de noden zijn van de dierbaren die achterblijven. Afhankelijk van de verwachtingen van de familie en van de wensen van de overledene organiseren wij het afscheid. Zo bieden wij zowel traditionele als creatieve uitvaarten aan. Voor deze laatste zien we de vraag alsmaar toenemen” zegt Jens.
“Als moderne en eigentijdse uitvaartondernemer blijven we niet hangen in de traditionele aanpak,” bevestigt Rik. We denken graag mee met de nabestaanden over hoe ze een gepaste vorm kunnen geven aan het afscheid. Het ontwerp van de rouwbrief en het gedachtenisprentje, een unieke locatie die belangrijk was voor de overledene, creatieve bloemstukken, een zelfgemaakte urne, aangepaste muziek, … zijn zaken die hierbij aan bod komen. Voor de inhoud van de plechtigheid luisteren wij aandachtig naar het levensverhaal van de overledene en de wensen van de nabestaanden. Wanneer de invulling van de plechtigheid het levensverhaal duidelijk vertelt, krijgt de hele uitvaart een unieke en persoonlijke vorm. Een mooi afscheid is vaak een grote troost voor de nabestaanden … en daar gaan we voor.”
Uitvaartzorg Cornelis – Janssens is deel van een groter geheel
Rik en Jens beseffen dat hun onderneming deel uitmaakt van de lokale gemeenschap. Ze nemen graag initiatieven die deze gemeenschap ten goed komen.
“We vinden maatschappelijk ondernemen belangrijk. Daarom steunen wij veel lokale verenigingen zoals harmonieorkesten, parochies, sportverenigingen en vzw’s. Lokaal ondernemen houdt in dat je mee instaan voor de diversiteit en mogelijkheden biedt in de regio waar je actief bent. Het sociale weefsel van verenigingen verbindt mensen en is de lijm van de samenleving,” aldus Jens.
“Dat klopt,” zegt Rik. “Wij willen dat lokale verenigingen verder kunnen blijven bestaan en mensen elkaar kunnen ontmoeten. Zeker in tijden van crisis heeft men meer dan ooit nood aan sociaal contact, een activiteit of een verzetje. Gelukkige mensen vinden elkaar … ook op moeilijke momenten, zoals bij een afscheid.”
De kostprijs van een afscheid moet vooraf duidelijk zijn!
Transparantie en duidelijke communicatie vinden Rik en Jens enorm belangrijk, ook wanneer het over het kostenplaatje gaat.
“Ieder mens heeft volgens ons recht op een mooie, verzorgde en respectvolle uitvaart,” zegt Jens. “We luisteren aandachtig naar de wensen van de nabestaanden en bespreken met hen wat budgettair kan. Bij een confrontatie met een overlijden zijn mensen vaak van de kaart en wij willen hen van meet af aan volledig en correct informeren. We willen absoluut vermijden dat we de familie achteraf onverwachte kosten moeten aanrekenen.”
“Vaak krijgen we telefoon van mensen die vragen wat een uitvaart kost. Ik begrijp deze mensen, want door de huidige energiecrisis en inflatie willen ze zich op voorhand goed informeren. Een uitvaart is geen product, maar wel een zeer persoonlijke vorm van dienstverlening. Daarom is een standaardprijs geven niet wenselijk”, zegt Rik Cornelis.
“Wat wensen de nabestaanden en de overledene juist? Waar willen ze de uitvaart laten doorgaan? Dienen we een koffietafel te voorzien of niet? Kiest men voor begraven of cremeren? Voorzien we drukwerk of communiceren we alleen digitaal? … Dat zijn allemaal zaken die bepalend zijn voor de eindfactuur. Daarom nodigen we de mensen graag uit voor een gesprek waarin we al deze vragen nauwgezet behandelen. Pas dan kunnen we een correcte en transparante prijs maken.
Cornelis – Janssens informeert
Zit je met vragen of heb je nood aan een gesprek? Wil je zelf al een deel van je eigen uitvaart voorbereiden? Rik en Jens van Cornelis-Janssens zijn altijd bereikbaar voor een vrijblijvend gesprek van mens tot mens. De koffie staat klaar … Je bent welkom.

Meer informatie vinden en online condoleren kan via www.cornelisjanssens.be24/24 en 7/7 bereikbaar op 03 844 84 02