Onze redactie ging op gesprek met deze ondernemer uit onze mooie gemeente.
Sinds 2008 is Kevin Beck de zaakvoerder van Optiek Van Avondt in Aartselaar. Nadat Kevin in 2008 de zaak heeft overgenomen van Paul Van Avondt is er veel veranderd. Reeds twee maal heeft hij de Retail Awards gewonnen, hij heeft een eigen collectie brillen en contactlenzen, heeft in 2017 een tweede zaak geopend in hartje Brasschaat (die twee jaar op rij verkozen is tot klantvriendelijkste handelaar van Vlaanderen) én is dit jaar verkozen tot Retail Ambassadeur van Vlaanderen. Voor ons een goede reden om eens met deze man achter het verhaal in gesprek te gaan. Hiervoor hebben we afgesproken in Mr. Boo, de tweede zaak van Kevin in centrum Brasschaat.
Het valt ons op hoe anders de zaak in Brasschaat is tegenover Aartselaar.
Dat klopt volledig, in beide zaken ligt de focus op de klantbeleving maar het uiterlijk van beide zaken is nu nog heel verschillend. Onze zaak in Brasschaat is al het nieuwe concept dat we hebben gelanceerd, Aartselaar zal na de verbouwingen van volgend jaar met hetzelfde concept verder gaan. Op deze manier hebben we een mooie huisstijl die in beide zaken centraal staat.
Het zullen dus twee Mr. Boo’s worden dan?
Inderdaad, Mr. Boo Opticiens moet een concept worden dat synoniem staat voor klantvriendelijkheid en service. We zetten zeer sterk in op de Noord-Zuid service. Klanten die wonen in het noorden van Antwerpen, maar werken richting of in de omgeving van Zuid-Antwerpen of Brussel bestellen hun producten en halen deze af in onze andere zaak. De service en het minimum aan tijdverlies appreciëren zij ten zeerste.
We letten er zeer sterk op dat onze collecties elkaar aanvullen, zo worden kleuren en modellen verdeeld over beide zaken en zij kunnen dan ook verhuisd worden zodat we alle klanten een maximum aan mogelijkheden geven qua kleur, model en maat.
Dit lijkt ons wel een hele onderneming en een hele boel planning om te onderhouden?
Dat is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Zowel ik als mijn team hebben dezelfde ‘mindset’, onze neuzen staan in dezelfde richting zeg maar. We weten allemaal wat er nodig is om een zaak succesvol te maken en doen hier dan ook ons uiterste best voor. En ja, we maken lange dagen waar we zeer vroeg beginnen en laat eindigen, maar iedereen is bereid om dat extraatje te geven voor tevreden klanten. Als je dan wordt beloond met de titel ‘klantvriendelijkste retailer’ en ‘ambassadeur van de Retail Awards’ dan weet je dat je op het juiste spoor zit.
Heel mooie titels om in ontvangst te mogen nemen natuurlijk, maar wat houden deze Awards nu eigenlijk in?
Het ambassadeurschap houdt in dat wij als voorbeeld worden gesteld voor zelfstandigen en uitblinken door onze werkethiek, innovatie en klantvriendelijkheid. Wat niet wil zeggen dat we het warm water hebben uitgevonden, maar dat we wel opvallen door onze gedrevenheid en onze passie voor het vak. Dit ambassadeurschap is sowieso een hele eer om op ons te mogen nemen. Het wordt natuurlijk nog extra speciaal gemaakt door het feit dat we met onze zaak in Brasschaat nu twee jaar op rij in de prijzen vallen als klantvriendelijkste retailer!
Hoe wordt nu bepaald wie voor zo’n Award in aanmerking komt?
Allereerst dien je genomineerd te worden, eens je genomineerd bent, beginnen de ‘onderzoeken’ zeg maar. Verschillende onafhankelijke bureaus bekijken je site en je social media. Ze kijken vooral hoe actief je hiermee bent, wordt de site goed onderhouden, is er activiteit op je Facebookpagina en je Instagram-account? Hierop krijg je al een bepaalde score.

Dan word je gecontacteerd via je social mediakanalen om te kijken hoe snel je reageert en hoe aangenaam dat contact verloopt. Ook daar wordt je weer op gequoteerd. Na de vorige rondes krijg je mystery calls en verschillende mystery shoppers over de vloer die komen ervaren hoe het eraan toe gaat in je zaak. Hoe vriendelijk je bent, waarin je je onderscheidt, …
Pas als je hoog genoeg scoort op alle bovenstaande testen komt men van de organisatie langs om met jou een gesprek te voeren over de zaak, hoe je de toekomst ziet, wat je allemaal doet om te innoveren, hoe je ervoor zorgt dat je relevant blijft en dergelijke. Daarna is het eigenlijk afwachten op de uitreiking om te zien hoe je hebt gescoord.
Blijkbaar toch een stevige selectie dan?
Zeker! Of je nu wint of niet, het is altijd leuk om te leren want uit elke deelname neem je wel iets mee waar je nog in kan groeien. Maar het is natuurlijk wel heel fijn om in de prijzen vallen he!
Je spreekt over innovaties, wat houden deze voor jullie precies in?
Dit doen we door onder andere verschillende exclusieve merken te volgen, de paradepaardjes die we hebben zijn de collecties van bijvoorbeeld theo, Cartier en nog vele andere. Deze exclusiviteiten maken al een onderscheid in de keuze van klanten voor ons als specialist. Voor zowel de zaak in Aartselaar als Brasschaat ontwerpen we onze eigen brillen en zonnebrillen, onze huiscollectie zeg maar. En om het helemaal af te maken hebben we in 2014 voor het WK voetbal speciale zonnebrillen ontworpen, wat één van de innovaties was in heel optiekland.
We proberen ons natuurlijk niet enkel in onze collecties te onderscheiden, de toestellen waar we mee werken, de glazen, contactlenzen en de eigen ontwerpen zijn voor ons enorm belangrijk. Zo hebben we vorig jaar een online paskamer gelanceerd op beide websites zodat onze brillen 24/24 kunnen gepast worden door een handige foto toepassing. En dit jaar is ons eigen label contactlenzen voorgesteld aan onze klanten. Onze ‘HydraBoo’ contactlenzen zijn een eigen ontwerp die we hebben laten maken op basis van de testresultaten van 50 proefpersonen.

Ik besef zeer goed dat de partnerships en onze kennis niet zou werken zonder dat de basis staat als een huis. Daarom kiezen we resoluut voor kwaliteitsproducten. Om onze klanten zo snel mogelijk te kunnen helpen hebben we een uitgebreide stock aan glazen aangelegd zodat we de wachttijd tussen het kiezen en afhalen van een bril kunnen beperken tot 1 uur! We slijpen alles in ons eigen atelier zodat we zo snel mogelijk kunnen werken. Enkel als het over maatwerk gaat dient er iets meer geduld opgebracht te worden.
Dit zijn toch al sterke investeringen niet?
Zeker wel, nu is het ook wel belangrijk om te weten dat er de laatste 10 jaar meer is veranderd in de wereld van optiek dan de laatste 30 jaar samen. Wil je de beste kwaliteiten kunnen aanbieden dan is het belangrijk dat je werkmateriaal ook up-to-date is natuurlijk. Maar inderdaad, wij investeren sterk in alle aspecten van onze job. Dit gaat van het materiaal waar wij de glazen mee slijpen tot de metingen die wij doen.
Zo gebruiken wij op dit moment de Rodenstock DNEye scanner waar er maar enkele van in België aanwezig zijn. Hier wordt je zicht op meer dan 1000 verschillende punten gemeten, wordt er gekeken naar het zicht overdag én ’s nachts en krijgen wij een duidelijk beeld van de kwaliteit van het oogoppervlak en het netvlies. Door deze innovaties is het voor ons mogelijk om écht maatwerk te leveren en dat merk je, de gewenning aan multifocale glazen is bijna volledig weggevallen, de glazen zijn op hun mooist gemaakt, …
Maar naast de belangrijke onderzoeken is de begeleiding naar het juiste montuur minstens even belangrijk. Het juiste advies en toelichting geven is zeer belangrijk en geeft onze klanten een gevoel van vertrouwen in ons als opticiens en stylisten.
Je sprak daarnet over de verbouwingen van Optiek Van Avondt, wat kan je ons daar meer over vertellen?
Het is belangrijk om te weten dat de zaak gestart is in 1978 door Paul Van Avondt en zijn echtgenote. Jaren later heb ik deze zaak als oud student van Paul overgenomen en recentelijk ook de zaak van Optiek Van Grootven in Aartselaar en Optiek Van De Perre in Brasschaat. Maar na 40 jaar Optiek Van Avondt is het stilaan tijd voor verandering. Na de overname van Optiek Van Avondt was er al direct een verschil merkbaar in de collecties, de nieuwe merken en nu is het tijd voor de grootste verandering van allemaal. Optiek Van Avondt gaan we transformeren in Mr. Boo, op deze manier versterken we onze band met onze andere zaak en ons concept. Een totaalconcept waarin de klant centraal staat.
Er gaan dus grote werken gebeuren?
Zeker en vast, een totaalverbouwing kan je niet doen in een weekend. Er staat veel te gebeuren, maar onze klanten hoeven geen schrik te hebben; tijdens de verbouwingen blijven we gewoon open (desnoods in een pop-up) en blijven we even bereikbaar als daarvoor.
(lees verder onder de foto)

Het is voor ons heel duidelijk dat jij veel plezier hebt in het ondernemen, kan je ons daar nog iets meer over vertellen?
De dynamiek in het vak en de kansen die er zijn voor ons als ondernemers brengen in mij wel het beste naar boven. Maar er is geen succes zonder een goed en enthousiast team. Dit enthousiasme zien we bij iedereen in ons team terug! We vinden niks mooier dan dat we ons enthousiasme kunnen overdragen aan onze klanten en zo tot de beste resultaten komen! We geloven niet alleen in waar we voor staan, plezier in het ondernemen, daar draait het om voor mij en mijn team!
Ik heb samen met mijn vrouw Marjan een team gekozen van mensen met hun eigen specialiteiten die ons volledig vertrouwen genieten. Ik laat me bewust omringen door mensen met kennis van zaken en dit komt alleen onze klanten maar ten goede. We trachten op alle gebied ons volledig in te zetten om zo naar de beste resultaten toe te werken.
Een stevige basis dus voor beide zaken?
Als je dacht dat we met Mr. Boo en Optiek Van Avondt grote sprongen hebben gemaakt, let dan maar eens op wat we in 2020 samen gaan presteren! Met de verbouwing en uitbreiding van de zaak in Aartselaar gaan we een nieuwe fase in die ons voorziet in het verder uitbouwen van ons verhaal naar kwaliteit, service en klantvriendelijkheid. Wij kunnen niet wachten om daar als team onze schouders onder te zetten.
Voor de klanten in Aartselaar is de winkel in Brasschaat alvast een leuke trigger om te kijken hoe Mr. Boo Aartselaar er zal uitzien na de verbouwingen.

Bron: Mensen zijn Media