Radius: Uit
Radius:
km Set radius for geolocation
Zoek

Periodiekske & De Passant verhuizen!

Periodiekske & De Passant verhuizen!
Mortsel

Tijden veranderen en wie open van geest is en sterk wil staan voor de toekomst, verandert mee. Zo ook Mensen zijn Media! De uitdagingen van het afgelopen jaar brachten ons tot nieuwe inzichten en moedige beslissingen. Centraal staat de komende maanden onze nauwere samenwerking met ons zusterbedrijf WinDistributie, dat al jaren trouw werk levert met de verdeling van onze magazines Periodiekske en De Passant. Daarbij hoort een werking onder hetzelfde dak en Mensen zijn Media trekt daarom in bij WinDistributie. Onze zaakvoerder Niko Milojevic en eigenaar-bezieler Fik Verbiest lichten de plannen toe.

Wat zijn precies jullie plannen?

Niko – De twee bedrijven gaan een kantoor delen. Concreet houdt dat in dat Mensen zijn Media vanaf 1 februari mee intrekt in het kantoor van onze zustermaatschappij WinDistributie aan de Borsbeeksesteenweg in Deurne.

Mensen zijn Media en WinDistributie zijn al langer nauw met elkaar verbonden?

Fik – Dat klopt. De geschiedenis van Mensen zijn Media gaat terug tot 1964, toen ‘t Periodiekske (toen nog met ‘‘t’, n.v.d.r.) voor de eerste keer werd uitgegeven door drukkerij Peeters-Augustijnen uit Mortsel. Later werd het blad overgenomen door Drukkerij Van den Brande, die vanaf 2007 een klein pand op de hoek van de Sint-Benedictusstraat en de Vestinglaan huurde. Nauwelijks 7 jaar later – An en ik waren ondertussen eigenaars geworden van de zaak – was er al plaats te kort en we kochten een gloednieuw eigen kantoor aan de Sint-Benedictusstraat 134.

Ondertussen vonden we Antwerp Distribution bereid om ‘t Periodiekske apart te verdelen, wat een extra boost gaf aan het succes van het magazine. Samen met Martijn Damad, de eigenaar van Antwerp Distribution, kopieerden we vanaf 2012 de succesformule van ‘t Periodiekske met een nieuwe uitgave: ‘De Passant’. Die veroverde op korte tijd het hart van heel wat lezers in Berchem, Wilrijk, Aartselaar en Hoboken. De twee magazines brachten we later samen in uitgeverij Mensen zijn Media. De missie werd vanaf toen meer dan ooit een heel bewuste keuze om bij te dragen tot meer geluk en verbondenheid.

Toen Martijn besliste om te stoppen met al zijn commerciële activiteiten, werden An en ik geconfronteerd met het idee De Passant te moeten opdoeken en ons succesvolle Periodiekske opnieuw te laten verdelen in een dik reclamepakket. Heel wat jobs dreigden verloren te gaan en wij wilden onze positieve boodschap graag blijven verspreiden in de hele Zuidrand. Daarom namen we Martijns aandelen in De Passant over en organiseerden we een eigen, aparte folderverdeling: ‘WinDistributie’.

Mensen zijn Media en WinDistributie zijn dus inderdaad al lang verbonden en samen blijven we werken aan meer geluk en verbondenheid. Omdat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken en het belang van digitale communicatie exponentieel toeneemt, besloten we in 2019 om de operationele leiding van Mensen zijn Media in handen te geven van Niko Milojevic. Hij is een absolute expert in de digitale wereld en begeleidt nu volop de reorganisatie die ons bedrijf klaarmaakt voor de toekomst. Zo implementeerde hij tijdens het bijzonder moeilijke afgelopen jaar op een succesvolle manier het telewerken. Bovendien bouwt hij onze afdeling ‘Iedereen Content’ verder uit, die van Mensen zijn Media een volwaardig marketing- en communicatiebureau maakt.

Vanwaar deze bijkomende stap?

Niko – We hadden al langer door dat er een transformatie bezig was van de manier waarop we leven en werken. Het begin van de coronacrisis bevestigde dat idee. De hele evolutie kwam ermee in een stroomversnelling en we geloven dat we niet meer terugkeren naar hoe het vroeger was. We schakelden dan ook heel snel om naar thuiswerken waar mogelijk. Ons mooie kantoor in Mortsel bleek al snel voor 90% van de tijd niet gebruikt te worden, wat ons op het idee bracht om samen te gaan ‘wonen’ met WinDistributie.

Door de twee bedrijven onder één dak te brengen en middelen te delen, dalen onze gezamenlijke kosten. Bovendien – en dat is niet onbelangrijk – neemt onze ecologische voetafdruk af. Anderzijds kunnen we sneller inspelen op de vraag van de klant, waardoor die tijd en geld bespaart. Door de activiteiten van beide bedrijven te bundelen, vindt er een kruisbestuiving plaats waar zowel onze klanten als onze lezers de vruchten van plukken.

Fik – Heel concreet past de folderverdeling van WinDistributie perfect in de uitgebreide portfolio die Mensen zijn Media aanbiedt onder ‘Iedereen Content’. Bovendien kan Mensen zijn Media de klanten van WinDistributie perfect verder helpen met hun grafisch ontwerp en drukwerk. Ik zou zeggen: ‘Iedereen content!’ (lacht)

Hoe past dat alles in jullie missie en visie?

Niko – Mensen zijn Media heeft als missie meer geluk en verbondenheid te realiseren. Dat doen we o.a. via onze magazines: we laten ons niet meeslepen in de ‘sensatie- en angstcultuur’. Integendeel, we brengen positieve en ruimdenkende artikelen die mensen met elkaar verbinden. Daarmee bieden we ook een constructief medium voor lokale ondernemers om te connecteren met mensen uit de Zuidrand. Met onze afdeling Iedereen Content willen we lokale ondernemers een totaaloplossing aanbieden voor hun online- en offline communicatie. Door nog nauwer samen te werken met WinDistributie zetten we weer een volgende stap in de uitvoering van dat concept en dus ook in het verwezenlijken van onze missie.

Het nieuwe normaal wordt dus voor jullie ook een realiteit. Wat willen jullie zeggen tegen iedereen die nog twijfelt om ook een dergelijke stap te zetten?

Niko – Besef heel goed dat we nooit meer terug gaan naar hoe het vroeger was. Ik merk dat veel mensen denken dat het even volhouden is vooraleer we weer naar ‘normaal’ gaan. Dat is volgens ons een illusie. Er komt een nieuwe realiteit die we samen moeten vormgeven. Een pracht van een kans! Hoe wil jij dat die nieuwe realiteit eruitziet of zal uitzien? Ik roep iedereen op om daarover na te denken en zijn of haar steentje bij te dragen. Besef dat iedere actie die je doet gevolgen heeft, want echte verandering begint bij jezelf. (knipoogt)

Sommige lezers en adverteerders vinden het misschien jammer dat jullie kantoor uit Mortsel vertrekt …

Fik – Kijk, onze missie blijft exact dezelfde. We werken gewoon, samen met onze lezers en adverteerders, ‘volle bak’ verder aan een wereld met meer geluk en verbondenheid. Waar we dat doen, is uiteindelijk van ondergeschikt belang, al moet het gezegd dat we op de grens met Mortsel blijven. Belangrijker zijn de stappen die we realiseren. Door de krachten van Mensen zijn Media en WinDistributie te bundelen, worden we efficiënter.

Onze magazines blijven trouwens iedere maand meer dan 85.000 gezinnen in de Zuidrand bereiken en Mensen zijn Media maakt verder werk van nog interessantere, positieve inhoud. Alle mooie herinneringen en ervaringen uit Mortsel nemen we mee en Mortsel blijft de geboorteplek van zowel het Periodiekske, De Passant als Mensen zijn Media. Uiteindelijk wordt onze kantoorruimte verhuurd en niet verkocht. Wie weet komen we ooit nog terug …?

Niko – Mortsel is en blijft belangrijk want daar zijn we ontstaan en gegroeid, maar we leggen onze focus op de hele Zuidrand. We kennen de mensen en de mensen kennen ons en hetzelfde geldt voor zelfstandigen en bedrijven in de regio. We blijven met alle mogelijke middelen onze band met de Zuidrand verder uitbouwen. Zo houden we de vinger aan de pols en blijven we bereikbaar. Zodra we weer volop ‘uit ons kot’ mogen komen en er weer evenementen doorgaan in de Zuidrand, zal je ons daar vast en zeker weer zien verschijnen!

Hoe zien jullie de toekomst?

Niko – Ik zie een toekomst waarin mensen de mogelijkheid krijgen om met hun passie en talent aan de slag te gaan en ik kijk uit naar sterke lokale economieën gebaseerd op waarde in plaats van schuld. We moeten ook af van de ‘9 to 5’-mentaliteit die nog stamt uit het industriële tijdperk. Persoonlijke vrijheid zal en moet opnieuw een belangrijke waarde worden. Veel aspecten van ons leven kunnen anders en beter ingericht worden, maar daarvoor moeten we uit ons vertrouwde kader durven te stappen. Technologische ontwikkelingen en een eerlijkere verdeling maken dat allemaal mogelijk. Dat betekent een overgangsperiode die voor grote uitdagingen zal zorgen, maar ook voor mogelijkheden om te werken aan onze visie en missie … Wij zijn er alvast klaar voor!

Fik – Leven is keuzes maken en daarvan de gevolgen dragen. An en ik hebben doorheen de jaren bekwame en geëngageerde mensen samengebracht. Met Niko hebben we de geknipte man gekozen om van deze mensen een team te maken dat bergen kan verzetten en dat is ook wat we in de toekomst zullen doen … Tot iedereen ‘content’ is!

Joyce Verschueren

Op de foto poseren Niko Milojevic, An Adriaenssens en Fik Verbiest in het kantoor van Mensen zijn Media en WinDistributie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

12 + 11 =