Bent u al toe aan een hybride of een elektrische auto? De eerste combineert een verbrandingsmotor met een batterij en elektromotor; de tweede rijdt louter op elektriciteit. Het moet en het zal. Anders mag u binnenkort misschien de stad en zelfs uw eigen straat niet meer in. Het is u ingedramd: uitlaatgassen zijn ongezond en dragen voor 25% bij tot de opwarming van de aarde. De gevolgen: stijgende zeespiegel, overstromingen, bosbranden … Voorlopig kan alleen de kapitaalkrachtige medemens de stap zetten naar het milieuvriendelijke autopark. En toch staat de automobielindustrie al tien stappen voorop en spitst ze haar technologie toe op de zelfrijdende auto. Volledig autonome auto's met artificiële intelligentie onder hun dak kunnen wonderen verrichten. Allereerst zijn zelfrijdende voertuigen veel betere en veiligere bestuurders dan wij. Menselijke fouten zijn de oorzaak van de onthutsende 95 procent van alle ongevallen in de EU. Alleen al in 2017 hebben verkeersongevallen meer dan 25.000 mensenlevens geëist. Ook de transportsector ligt daar wakker van. Dankzij de nieuwste technologische ontwikkelingen zoals intelligente algoritmes komen we steeds dichter bij autonome voertuigen waarvan de prestaties onze stoutste dromen overtreffen. In de EU zal de markt voor zelfrijdende auto’s in 2025 een omzet van 620 miljard euro bereiken. Slimme voertuigen dragen bij aan een grotere verkeersveiligheid, maar kunnen heel wat meer.
Een Stanford-onderzoeksteam heeft onlangs een nieuw lasersysteem ontwikkeld dat zelfs beelden van verborgen voorwerpen kan reproduceren. Hierdoor kunnen voertuigen ook voorwerpen waarnemen die om de hoek liggen. Ze zijn in staat om te voorspellen of te detecteren wat er vóór ons gebeurt, niet alleen op onze eigen rijstrook, maar ook in de omgeving, op wandelpaden en om de hoek. Een stap verder. In Deurne en Borgerhout, maar vooral in de VS, is men bekend met drive-by-schietpartijen, waarbij uit een snel passerende auto kogels worden afgevuurd of granaten gegooid. Zelfrijdende voertuigen met de gepaste infrastructuur en connecties, uitgerust met camera's en een audiosysteem zullen in staat zijn, zowel binnen als buiten te ‘zien’ en te ‘horen’ wat er gebeurt. De technologie kan de politie helpen boosdoeners te identificeren, incidenten zoals drive-by’s te voorkomen en de exacte locatie van de misdadigersauto te bepalen.
Er is nog meer: zelfrijdende auto’s detecteren obstakels, communiceren met andere weggebruikers en verkeerslichten, zelfs vóór die zichtbaar worden. Op een glad wegdek, waar een abrupte stop gevaarlijk is, kan het voertuig bijvoorbeeld via een draadloos netwerk met het verkeerslicht communiceren en om ‘langer groen’ vragen. Sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus hebben bedrijven zich toegespitst op een optimale methode om de ziekte in haar vroegste stadium te bestrijden. Binnenkort weten onze slimme auto's – ja, u leest dat goed – wellicht beter hoe ze COVID-19-symptomen kunnen herkennen dan wijzelf of onze thermometer. “Door het gebruik van zowel thermische als visuele lichtcamera's kunnen we in enkele milliseconden tal van symptomen detecteren”, verklaart de CEO van een Israëlisch bedrijf. En wij die net lazen over coronahonden die vandaag worden ingezet om coronabesmettingen op te sporen. De goedgetrainde beesten geven zeer betrouwbare resultaten en zijn sneller en goedkoper dan de klassieke tests. Dus wordt het kiezen: de coronahond of de zelfrijdende auto.
Marc van Riel
“Een ziekte komt te paard en gaat te voet” (Volkswijsheid)